עבודת MEME- נשים חרדיות
בחרתי בנושא הנשים החרדיות בעקבות צפייה בתוכנית "החרדיות" של אמנון לוי המשודרת בערוץ 10. התוכנית הייתה בעיניי מעניינת, נתנה אפשרות לראות מקרוב את חייה של האישה החרדית ממגוון צדדים, תפיסות והשקפות, תוך כדי ביקורת. דרך החיים שם, בתוך החברה החרדית הפתיעה וזעזעה אותי. הבנתי כמה הן מתחנכות וגדלות לתוך העולם הזה ועוברות סוג של שטיפת מוח מגיל קטן ואיך בגלל זה הן מאמינות שכך צריך להיות ושזו הדרך הנכונה לחיות.
https://www.thinglink.com/s
cene/915604287004868610
מקור התמונה הוא כחלק מהפרק הראשון בסדרה "החרדיות" שמשודרת בתקופה האחרונה. התמונה נלקחה מתוך ראיון עם האישה המופיעה בתמונה, בו היא מספרת על בעלה ועל הקשר ביניהם. היא נשאלת מה היא חושבת על בעלה, איך אם היא עם הבחירה שקיבלה בשידוך. היא אומרת שהוא "נחמד אליה ולידים, מה עוד אפשרת לבקש?". לאחר מכן, שואלים אותה האם יש אהבה, היא משיבה "מה זו בכלל אהבה?". בעיניי, התגובות והתשובות של האישה מעוררות זעם. איך למרות שאינה שלמה ומרוצה מהבחירה ומבעלה, האדם שהולך ללוות ולהיות איתה עד סוף החיים, להקים איתה משפחה, להחזיק בית, היא עדיין נשארת בתוך המעגל הזה והולכת על פי חוקי החברה.
מרגיז אותי לראות כיצד הנשים האלו מוותרות על עצמן, על הרצונות שלהן, על השאיפות. מבחינתן, המטרה שלהן בחיים היא לשרת את הבעל, יש אפס מקום להגשמה עצמית. אין התפתחות, שינויים, בכל ללכת בעקבות "הספר", החוקים, מה שהחברה מכתיבה, וכך עלייך לעשות.
* בעיניי, לmeme שאותה בחרתי להכין, יש חשיבות רבה גם בעניין הפוליטי וגם בעניין החברתי. בתור מדינה שבה הדת תופסת מקום כל כך משמעותי, שהחרדים הם קול שנשמע הרבה ובעיקר שיש השפעות והשלכות חזקות ומרגיזות על החברה החילונית, גם בחיי היום יום שלנו.
הmeme הזה נוגע בנקודה חשובה, של ההבנה הכמעט הזויה הזו, של כמה אטימות קיימת בחברה החרדית, איזו השקפה פרימיטיבית וסקסיסטית, התנתקות מהמציאות והמתקופת הזמן שמתקדמת וחולפת.
הנשים בחברה, בטוחות שזה המקום שבו טוב להן והן מאמינות בזה, בזכות החינוך וההרגלים מגיל קטן. אך עצם כך שאינן מחפשות בבעל, בפרטנר לחיים, תכונות מרכזיות וחשובות מלבד שהוא יהיה אליהן נחמד, ולא מאמינות שהן ראויות ליחס שהוא מעבר, לכבוד והערכה, מראה את הפער בין המקום אליו הן יכלו לפרוח ולהתפתח, אילולא לא היה את ההבדלים והחלוקה המגדרית.

https://www.thinglink.com/s
מקור התמונה הוא כחלק מהפרק הראשון בסדרה "החרדיות" שמשודרת בתקופה האחרונה. התמונה נלקחה מתוך ראיון עם האישה המופיעה בתמונה, בו היא מספרת על בעלה ועל הקשר ביניהם. היא נשאלת מה היא חושבת על בעלה, איך אם היא עם הבחירה שקיבלה בשידוך. היא אומרת שהוא "נחמד אליה ולידים, מה עוד אפשרת לבקש?". לאחר מכן, שואלים אותה האם יש אהבה, היא משיבה "מה זו בכלל אהבה?". בעיניי, התגובות והתשובות של האישה מעוררות זעם. איך למרות שאינה שלמה ומרוצה מהבחירה ומבעלה, האדם שהולך ללוות ולהיות איתה עד סוף החיים, להקים איתה משפחה, להחזיק בית, היא עדיין נשארת בתוך המעגל הזה והולכת על פי חוקי החברה.
מרגיז אותי לראות כיצד הנשים האלו מוותרות על עצמן, על הרצונות שלהן, על השאיפות. מבחינתן, המטרה שלהן בחיים היא לשרת את הבעל, יש אפס מקום להגשמה עצמית. אין התפתחות, שינויים, בכל ללכת בעקבות "הספר", החוקים, מה שהחברה מכתיבה, וכך עלייך לעשות.
* בעיניי, לmeme שאותה בחרתי להכין, יש חשיבות רבה גם בעניין הפוליטי וגם בעניין החברתי. בתור מדינה שבה הדת תופסת מקום כל כך משמעותי, שהחרדים הם קול שנשמע הרבה ובעיקר שיש השפעות והשלכות חזקות ומרגיזות על החברה החילונית, גם בחיי היום יום שלנו.
הmeme הזה נוגע בנקודה חשובה, של ההבנה הכמעט הזויה הזו, של כמה אטימות קיימת בחברה החרדית, איזו השקפה פרימיטיבית וסקסיסטית, התנתקות מהמציאות והמתקופת הזמן שמתקדמת וחולפת.
הנשים בחברה, בטוחות שזה המקום שבו טוב להן והן מאמינות בזה, בזכות החינוך וההרגלים מגיל קטן. אך עצם כך שאינן מחפשות בבעל, בפרטנר לחיים, תכונות מרכזיות וחשובות מלבד שהוא יהיה אליהן נחמד, ולא מאמינות שהן ראויות ליחס שהוא מעבר, לכבוד והערכה, מראה את הפער בין המקום אליו הן יכלו לפרוח ולהתפתח, אילולא לא היה את ההבדלים והחלוקה המגדרית.
מושגים מזירות שונות:
זירת הסאטירה:
בזירת הסאטירה בחרתי בסרטון של הסדרה "גב האומה". בחלק זה, ליאור שליין מציג את שלטי הפרסום לסרט דרדסים, שבבני ברק העלימו את דמות הדרדסית, כיון שמדובר באישה. בקטע הזה, חברי התוכנית מנסים לגרות חרדים, בעזרת דברים תמימים.
בחרתי בקטע, כיון שגם בו ניתן לראות כיצד החברה החרדית מיושנת, טוענת שאין להציג אישה, מעלימה אותי, וכך יוצרים מודעות ותפיסה חברתית כמה האישה היא מיותרת, לא צנועה, לא מכבדת, עד כדי כך כשאפילו מדובר בדמות מצויירת.
ז'אנר הסאטירה עוסק בביקורת חברתית על אנשים ונושאים בחברה- כך בחלק זה בפרק של "גב האומה", חברי הפאנל מעבירים ביקורת על האופן שבו משתלטים החרדים על חיי היום יום שלנו ועל האופן שבו הם מסתכלים על מיניות.
מטרות הסאטירה הן עיצוב דעה, כך ליאור שליין מנסה לעצב ולהשפיע על דעתנו בנושא, הנאה- גורמים לריגוש וצחוק, וגם העברת זמן פנוי, בשעות הערב, שעות התוכנית.
זירת החדשות:
בחרתי בזירת החדשות. בגלל האוכלוסייה החרדית הרבה שיש בישראל, החרדים הם עניין חדשותי מרכזי ומדובר.
בחרתי בכתבה בה מוצג הנתון: שכ95% מההטרדות המיניות בירושלים מוגשות נגד דתיים.
בחרתי בכתבה הזו, כיוון שגם בסדרה "החרדיות", ניתן לראות את התהליך שעוברות הנשים לפני החתונה, ויחסי המין הקרבים עם הבעל העתידי. הדבר גרם לי לחשוב איך ניתן לעבור ממצב שבו מעולם לא היה לך מגע עם גבר, למצב שבו את חושפת את כל גופך, וצריכה לעבור למצב הקיצוני ביותר. חוסר הידע של החברה החרדית וחוסר האפשרות שלהם לאינטימיות ומגע עד גיל די מבוגר, מעוררים את הצורך להתנסות ולבדוק, וכך עולה מספר ההטרדות המיניות, גם בין גברים.
על פי ההגדרה של חדשות, חדשות היא מידע שהתקשורת רואה בו חשיבות ועניין לציבור הצרכנים, כך הנתונים הסטטיסטיים המוצגים בכתבה על החרדים ועל ההטרדות המיניות שיש בקהילה, הם עניין חשוב ומשמעותי לציבור, שבאמצעותו הם מעצבים לעצמם עמדה בנושא.
בנוסף, ערך חדשותי, הוא אירוע שבמחינת התקשורת הופך לחדשה על ידי הקריטריונים: חשיבות, רלוונטיות, עניין אנושי, ייחודיות, אישיות מפורסמת ועדכניות.
בכתבה, באים לידי ביטוי העדכניות- כיוון שאלו נתונים מסקר חדש, רלוונטיות- בעקבות שהטרדות מיניות הוא עניין שמזעזע ומפחיד את הציבור, החרדים הם אוכלוסייה גדולה בארץ, והמידע על כך בקהילה החרדית יוצר עניין לציבור.
בנוסף, הכתבה באה להעלות על סדר היום הציבורי את הבעייתיות שיש בהטרדות מיניות שקורות בעיקר בקרב הקהילה החרדית. עצם הנתונים המופיעים, הנועדו כדי לזעזע ולהפתיע, הדבר מנסה ליצור שיח בנושא ולהעלות את הבעיה למודעות.
זירת הקליפים:
בחרתי בזירת הקליפים. בחרתי "בפואטרי סלאם", שהוא מופע המשלב ספרות, שירה, ותיאטרון, של אישה. היא מדברת על למה לאנשים יש איזושהי אסוציאציה ושרטוט דמות על איך צריכה להיראות, לדבר ולהתנהג דתייה. היא מנסה לשבור את הסטיגמות ולהראות איך אפשא לנהוג אחרת, ולמה אחרי הכל, מבחינתה היא נחשבת דתייה וזה מה שחשוב.
בעיניי, הפואטרי סלאם הזה הוא נחמד, יש טובים ממנו, אך הוא נוגע לנושא עליו עשיתי את העבודה, ומתעסק בייצוג ובתפיסה של האישה החרדית, גם אם זה בעיניי החברה החילונית.
תגובות
הוסף רשומת תגובה